Tand duimpje omhoog

In ons vorig artikel heb je meer kunnen lezen over tandarts Nicola Parolin. Deze keer hebben wij een tandartsassistente uitgenodigd voor een interview over haar werkzaamheden binnen DentalZorg en hoe zij tot de keuze is gekomen om tandartsassistente te worden.

Kun je wat vertellen over jezelf? Waar kom je vandaan?

Mijn naam is Katja, ik ben nu 26 jaar en ik kom zelf uit Hoorn. Voordat ik mijn opleiding voor tandartsassistente startte, was ik werkzaam in een kinderopvang.

Hoe ben je bij DentalZorg terecht gekomen?

Nadat ik mijn opleiding voor tandartsassistente succesvol heb afgerond ben ik gaan solliciteren via verschillende vacaturesites. Op een gegeven moment kwam ik DentalZorg tegen, heb ik gereageerd en zo ben ik binnen gekomen. Inmiddels werk ik al vier jaar met heel veel plezier bij DentalZorg.

Wilde je altijd al tandartsassistentie worden?

Om eerlijk te zijn, wilde ik vroeger altijd van die standaard beroepen gaan doen, zoals dierenarts en bezig zijn met dieren. Maar geen tandartsassistente, haha. Mijn lievelingsdier is ook een hond en ik heb zelf ook een hond die Monkey heet.

Vanwaar toch de stap naar een baan als tandartsassistente?

Eigenlijk omdat ik zelf ook in het verleden heel veel met de tandarts te maken heb gehad vanwege een slecht gebit. Dus op een gegeven moment toen ik al die termen had gehoord, ging ik me er  meer in verdiepen. En ik begon het wel heel erg leuk te vinden. Ik ben toen ook echt gaan inzien hoe belangrijk het is om je gebit goed te verzorgen. Wat ik in het verleden aan tandproblemen heb meegemaakt, is dus ook één van mijn drijfveren geweest om anderen ook te kunnen helpen.

Wat zijn je verdere ambities voor de toekomst?

Voor nu eigenlijk nog niet echt heel veel. Ik probeer me wel te oriënteren op andere dingen, maar ik vind het nu sowieso in de coronatijd heel lastig. En ik vind het ook best lastig om te bedenken wat ik verder eigenlijk wil, want voor nu vind ik dit prima en heb ik het als tandartsassistente bij DentalZorg heel erg naar mijn zin. Dus dan ben ik niet zo bezig om verder te kijken. En het werk wat ik nu doe is zo afwisselend, elke dag is anders.

Nu je het daarover hebt, hoe ziet een dag er precies uit als tandartsassistente?

Ja, de werkzaamheden zijn heel erg verschillend. Nu met corona is het wel iets rustiger dan voorheen. Maar de werkzaamheden variëren van vullingen, extracties, een controle, kronen tot wortelkanaalbehandelingen. En zoals de naam al zegt, assisteer ik de tandarts hierbij en zorgen we samen dat de behandelingen uitstekend verlopen. Bijvoorbeeld bij vullingen zuig ik het speeksel af als er iets geboord wordt. Zo krijgt de patiënt ook niet te veel water binnen. Ik geef dingen aan, zoals: vullingsmateriaal, ets, composiet pistool etc. Verder ondersteun ik de tandarts in zijn taken.

Werk je dan altijd samen met dezelfde tandarts?

Voorheen werkte ik wel de hele week met dezelfde tandarts en nu heb ik op maandag en dinsdag dan wel de zelfde tandarts met wie ik samenwerk. De rest van de week varieert een beetje. Maar dat is wel heel leuk, want iedere tandarts heeft zijn eigen werkwijze en daar leer je dan ontzettend veel van.

Is er een soort behandeling welke je leuker vind om bij te assisteren?

Nou ja, ik heb niet echt een voorkeur voor een specifieke behandeling. Je weet ook niet altijd hoe dingen kunnen lopen. Elke patiënt is anders dus de aanpak verschilt ook heel erg.

Welke waarden vind jij belangrijk in je werkveld?

Goede communicatie vind ik heel belangrijk. Dat is in dit beroep ook wel punt nummer één vind ik. En dan heb ik het echt over communicatie tussen alle schakels. Dus ook communicatie met de tandartsen, met de balie en natuurlijk met de patiënt. Op het moment dat er geen goede communicatie is, kan er best wel veel fout gaan. En gewoon eerlijkheid naar elkaar, dat vind ik ook heel belangrijk.

Wat vind je zelf zo fijn aan DentalZorg?

De collega’s. De werkplek vind ik ook heel fijn, maar het zijn echt de collega’s met wie het heel gezellig is. Het is leuk met elkaar en we kunnen allemaal ook gewoon goed met elkaar omgaan, dat vind ik ook heel prettig. Daarnaast staat de patiënt heel hoog in het vaandel bij DentalZorg, We zetten de patiënt ook echt wel op nummer één en we doen er alles aan dat de patiënt zich ook belangrijk voelt. Dat is wel echt iets wat ik ook merk bij DentalZorg. Alles is altijd heel duidelijk hier en je weet waar je aan toe bent.

Met de corona leven we nu in een 1,5 m samenleving, hoe ga jij daarmee om in de praktijk?

Ja, sowieso veel meer op de hygiëne letten en we zijn ook wat voorzichtiger naar elkaar toe. Schoonmaken deden we natuurlijk al wel, maar nu leggen we daar wel meer nadruk op, dus dat de behandelstoel, deurklinken etc. goed en regelmatig worden gereinigd. En de mondmaskers gaan er nu ook een stuk sneller doorheen, want die wisselen we nu ook vaker dan voorheen. Verder merk je dat het ook wat rustiger is qua patiënten. We houden bij het maken van afspraken ook zeker rekening mee dat er niet te veel mensen in de praktijk aanwezig zijn.

Wat geeft jou het meeste voldoening in je werk?

Als de patiënt tevreden de deur uit gaat. Ja, het klinkt heel cliché, maar als de patiënt gewoon met angst binnenkomt en dat je dan als tandarts en tandartsassistente die angst kan wegnemen van de patiënt. En ervoor hebt gezorgd dat de patiënt weer tevreden de deur uit kan gaan, dan geeft dat wel echt een goed gevoel. En ook wanneer patiënten echt tevreden zijn en dat dan ook uitspreken, dat geeft een heel fijn gevoel.

Wat doe jij zelf om er voor te zorgen dat de patiënt tevreden de deur uitgaat?

Hele simpele dingen eigenlijk. Gewoon duidelijk zijn tegenover de patiënt en als ze iets niet begrijpen, dat je dan eventueel nog extra uitleg geeft. En als je dan met een patiënt bij de balie bent, dat je dan nog even, bijvoorbeeld na een extractie, extra informatie geeft en ze nog sterkte wenst.

Loop jij dan ook met de patiënt mee terug naar de balie?

Meestal wel, ja. Soms bespreken we nog wat dingen in de kamer, maar met sommige patiënten loop ik wel mee. Dat hangt ook een beetje af van de instructies en situatie van de patiënt af.

Welke mondproblemen kom je zelf vaak tegen bij patiënten?

Veel gaatjes en parodontologische problemen, dus tandvleesproblemen kom je veel tegen.

Welke tip geef je patiënten zelf altijd mee?

Ja goed poetsen! Dat is er bij mij in het verleden ook een beetje ingeschoten en dat heeft zo zijn gevolgen gehad. Dus ja, echt je gebit goed onderhouden, want je krijgt ze maar één keer. En niks is beter dan je eigen tanden. Dus dat is zeker een aanrader. Ja en vanwege mijn eigen situatie in het verleden heb ik daar gewoon heel veel eigen ervaring in. Het is nog steeds niet helemaal over, maar het is gewoon prettig dat je zelf ook in de schoenen van de patiënt kan staan en kan zeggen dat je dat zelf ook hebt meegemaakt. Ik heb dat ook met een patiënt een keer gehad, dat ik haar ook heb gemotiveerd door te zeggen van “Ik zou er echt gewoon je best voor doen, want je wordt er niet vrolijk van als je bijvoorbeeld 6, 7 wortelkanaalbehandelingen moet ondergaan”. En ja dat is een hoop geld en dat is zonde, haha.

Ben je op zoek naar een baan als tandartsassistent(e), ben je enthousiast geworden na het lezen van dit artikel en wil je meer weten over werken bij DentalZorg? Bekijk dan de vacature op onze website.

Vind je dit artikel interessant? Like en deel het met anderen!

Katja-Tandartsassistent-1-min
Tandartsassistente K. Appeldoorn met tandarts N. Jahn
Katja-Najib-TandartsAssistent-4-min

Gerelateerde artikelen

    Contactformulier

    Wilt u een afspraak maken of meer informatie over (de kosten van) een van onze behandelingen? Vult u dan het contactformulier in. Ons streven is om u dezelfde dag nog terug te bellen of te mailen.

    Klik hier om u zich in te schrijven als nieuwe patiënt


    Mogen wij u via WhatsApp benaderen? (verplicht)
    JaNee

    Hoe heeft u ons gevonden? (verplicht)
    via Googlevia FacebookIk ben al patiëntMond-tot-mondAnders