Veel mensen denken dat het nodig is om na een keelontsteking een nieuwe tandenborstel te pakken. De bacteriën van de keelontsteking kunnen immers in het oude exemplaar zijn gaan zitten. Amerikaans onderzoek laat zien dat het niet nodig is een nieuwe tandenborstel te pakken.

Keelontsteking

Hebt u last van een keelontsteking, dan wordt dit veroorzaakt door een streptokokkeninfectie. Men ging er altijd vanuit dat de bacteriën die voor de ontsteking zorgen door het tandenpoetsen in de tandenborstel achter konden blijven. Er werd daarom ook altijd aangeraden om een nieuwe borstel te gaan gebruiken zodra de keelontsteking over was. Op die manier konden mensen zichzelf niet opnieuw besmetten met de streptokokkeninfectie.

Amerikaans onderzoek

Aan de universiteit van Texas hebben wetenschappers onderzoek gedaan naar het effect van een keelontsteking op tandenborstels. Het betrof hier een kleine studie, veertig mensen werden onderzocht, waarvan veertien deelnemers een keelontsteking hadden. Zij kregen allen een nieuwe tandenborstel en moesten hiermee poetsen.

Resultaat

De onderzoekers onderzochten vervolgens of de bacteriën op de borstel terug te vinden waren. Op één tandenborstel na waren alle borstels vrij van streptokokken. De borstel waar de streptokokken wel op gevonden werden, was bovendien niet van een deelnemer die last had van een keelontsteking, maar van een gezonde deelnemer. De onderzoekers concludeerden dan ook dat de kans zeer groot is dat de tandenborstel niet zorgt voor een herhaalde infectie.

Nieuwe tandenborstel

Aangezien de groep onderzochte personen erg klein was, kunnen er geen onomwonden conclusies getrokken worden. Toch kunnen we wel voorzichtig concluderen dat het wisselen van tandenborstel na een keelontsteking weinig effect zal hebben. Hebt u zelf een keelontsteking gehad, dan hoeft u dus geen nieuwe borstel te gaan gebruiken. Vindt u dit prettiger, dan kan het natuurlijk ook geen kwaad om dit wel te doen.