Tandarts N. Parolin
Tandarts N. Parolin

Elke maand lichten wij een van onze behandelaren uit, via een interview. Deze maand voelen wij tandarts Nicola Parolin aan de tand en hebben wij hem een aantal vragen gesteld over zijn liefde voor het tandartsvak en de huidige manier van werken als tandarts tijdens Covid-19.

Kun je wat vertellen over je zelf? Waar kom je vandaan? Wat wilde je later worden?

Mijn naam is Nicola en ik kom uit Cittadella in Italië, een kleine stad 50 km van Venetië vandaan. Ik studeerde af als tandarts in 2016 aan de universiteit van Porto in Portugal. Ik ben ook gediplomeerd mondhygiënist. In die functie heb ik 8 jaar gewerkt voordat ik tandarts werd.

Hoe kwam je erop om te gaan studeren voor tandarts?

Als kind was ik al geïntrigeerd door de tandheelkunde. Waarschijnlijk is hieruit de wens ontstaan om mensen om mij heen te helpen. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in reizen, het ontdekken van andere culturen en het leren van nieuwe talen. Zodoende kan ik inmiddels goed Engels, Spaans en Portugees verstaan en spreken. In 2017 ben ik naar Nederland gekomen om te werken als tandarts en ook om de taal te leren.

Welke waarden zijn voor jou belangrijk in jouw werk?

Tijdens het uitvoeren van mijn beroep hecht ik veel waarde aan eerlijkheid, duidelijkheid, correct handelen, beleefdheid, betrouwbaar zijn en vertrouwen krijgen, doortastend en loyaliteit. Deze waarden zijn op persoonlijk niveau belangrijk voor mij. Maar ook als het gaat om het uitvoeren van mijn functie en om een onderdeel te zijn van een team. Het hebben van duidelijke waarden en principes draagt bij aan de professionele instelling van elk teamlid.

Nicola-Tandarts-small

De corona heeft in veel dienstverlenende branches een impact gehad. Hoe is het om weer te mogen behandelen?

Natuurlijk heeft het Coronavirus een grote indruk achtergelaten op het werk binnen de tandheelkunde. Bescherming speelde al een belangrijke rol binnen ons vakgebied, maar dit is nu nog belangrijker geworden. Juist omdat er binnen ons beroep een groot risico is omdat we letterlijk dichtbij de patiënt staan en in contact komen met de patiënt. Gelukkig wordt er nu nog meer aandacht besteed aan de gezondheid en veiligheid van patiënten én personeel door middel van mondkapjes, veiligheidsbrillen, uniformen en spatschermen (face shields).

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de patiënten die wij behandelen goed gescreend worden. Ik zou het niet gek vinden als er in de nabije toekomst een sars-Cov2 test zal komen die 15 minuten voor de afspraak een accurate uitslag kan geven. Momenteel werken we zo efficiënt en veilig mogelijk om patiënten en behandelaren gezond te houden en volgen we de richtlijnen van het ministerie van gezondheid.

We gaan steeds meer en meer naar een ‘1,5 meter samenleving’. Hoe ga jij hiermee om? Wat doe je anders?

Het naleven van de 1,5 meter regel zorgt natuurlijk voor enige spanningen binnen onze samenleving. In moeilijke periodes als deze is het belangrijk om ook positief te blijven en respectvol met elkaar om te gaan. Binnen de praktijk wordt er extra tijd uitgetrokken om tussen de afspraken door de behandelkamer goed te kunnen reinigen. Momenteel werken we zo efficiënt en veilig mogelijk om patiënten en behandelaars gezond te houden en volgen we de richtlijnen van het ministerie van gezondheid.

Wat geeft jou het meeste voldoening in je werk?

De meeste voldoening op het werk haal ik uit het voldane gevoel van de patiënt zelf. Of wanneer ik een ingewikkelde of moeilijke behandeling naar tevredenheid heb kunnen afronden. Verder haal ik voldoening uit het moment dat een patiënt met een goed gevoel de praktijk verlaat ondanks angst voor de tandarts en met een positief gevoel terug kan denken aan dit tandartsbezoek. Ik denk dat de tevredenheid van een patiënt de grootste zorg is van een tandarts.

Hoe zorg jij ervoor dat jouw patiënt tevreden de deur uitloopt?

Door tijd uit te trekken om goed te luisteren en een patiënt ook na een behandeling uitleg te geven over wat ik heb gedaan. En met een goed uitgewerkt behandelplan kan de patiënt dan beter begrijpen dat er alles aan wordt gedaan wat mogelijk is om aan zijn of haar wensen te voldoen.

Welke tip geef jij je patiënten altijd mee?

Als tandarts geef ik natuurlijk altijd het advies: Verzorg je tanden goed, poets twee tot drie keer per dag en kom elk half jaar voor een controle bij de tandarts. Door deze controles zijn we in staat problemen vroegtijdig te herkennen en ook op te lossen. Dit maakt een tandartsbezoek in de toekomst vele malen aangenamer.

Tandarts N. Parolin tijdens behandeling

Vind je dit artikel interessant? Like en deel het met anderen!

Gerelateerde artikelen

    Contactformulier

    Wilt u een afspraak maken of meer informatie over (de kosten van) een van onze behandelingen? Vult u dan het contactformulier in. Ons streven is om u dezelfde dag nog terug te bellen of te mailen.

    Klik hier om u zich in te schrijven als nieuwe patiënt


    Mogen wij u via WhatsApp benaderen?
    JaNee

    Hoe heeft u ons gevonden?
    via Googlevia FacebookIk ben al patiëntMond-tot-mondAnders