tandpasta_en_tandhalsgevoeligheid

Wat te doen tegen gevoelige tandhalzen?

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en een of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet en is voorzien van een sterke laag glazuur. De wortels ziet u niet en hebben geen glazuur. Zodra het tandvlees zich terugtrekt, komt dus een stukje van de tand zonder glazuur bloot te liggen. Dit poreuze materiaal is tandbeen, dat bestaat uit kanaaltjes die verbonden zijn met de zenuwholte binnenin de tand of kies. Als het tandvlees deze kanaaltjes afsluit, merkt u daar niets van. Is het tandvlees teruggetrokken, dan komt door warme, koude, zoete of zure prikkels het vocht in die kanaaltjes in beweging. Die beweging irriteert de zenuwen en veroorzaakt zo de pijn. De tand of kies is dan dus erg gevoelig voor invloeden, zoals warm, koud, zoet en zuur. Bovendien ontstaan er gemakkelijk gaatjes in blootliggende tandhalzen. Een goed voedingspatroon en het regelmatig op een juiste manier tanden poetsen zijn erg belangrijk om deze gevoeligheid aan te pakken.

Op een juiste manier tanden poetsen

Aangezien blootliggende tandhalzen en -wortels niet beschermd zijn door glazuur, is de verzorging ervan extra belangrijk. Niet alleen om gaatjes in de wortels te voorkomen, maar ook om de gevoeligheid te minimaliseren. Blijf dus, ook bij pijn, poetsen. Als u poetst met tandpasta, brengt u een beschermend laagje op de tanden aan. Hierdoor kunnen prikkels minder makkelijk de zenuwen in de tand of kies bereiken. Het gevolg is een afname van de pijn! Zure vloeistoffen spoelen dit laagje echter gemakkelijk weg, waardoor de pijn dan gemakkelijk weer terugkomt. Soms kan spoelen met een fluoridehoudend spoelmiddel ook helpen. Onze mondhygiënisten kunnen u adviseren over het voor u juiste middel en het correcte gebruik daarvan.

Voedingspatroon veranderen

Een succesvolle manier om de gevoeligheid van uw tandhalzen tegen te gaan is door het voedingspatroon te veranderen. Drinkt u bijvoorbeeld veel koolmonoxide houdende dranken, zoals frisdranken of eet u veel citrusvruchten? Dan is kant groot dat het onbeschermde tandbeen wegslijt. De ingangen worden breder, waardoor prikkels makkelijk door het tandbeen gaan.

Het is daarom aangeraden om maximaal 7 eet-en drinkmomenten te hanteren en om de consumptie van frisdrank en andere zure dranken te beperken. Consumeer ook geen zure producten ongeveer een uur voordat u gaat poetsen. Het zuur maakt het glazuur van de zacht. Als u meteen gaat poetsen, poetst u het glazuur weg welke juist bedoeld is als bescherming. Het is dus essentieel om uw voedingspatroon te veranderen en te verbeteren om de gevoeligheid tegen te gaan, anders kan het alleen maar erger worden.