Goede match tussen tandarts en patiënt
Goede match tussen tandarts en patiënt

Veel mensen kijken op tegen een tandartsbezoek vanwege angst bijvoorbeeld. Hierdoor kan het moeilijk(er) zijn om een goede relatie op te bouwen met de tandarts, terwijl dit juist heel belangrijk is en vaak erg onderschat wordt.

Een goede en gezonde verstandshouding met uw tandarts is gebaseerd op begrip, vertrouwen en goede communicatie. Deze aspecten zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat u zich prettig voelt in de omgeving van de tandarts, dat u zich ook gehoord voelt én de juiste mondzorg krijgt.

In dit artikel gaan wij verder in op de relatie tussen de tandarts en de patiënt en het belang van een effectieve samenwerking met uw mondzorgverlener.

 

Het gemak van jarenlang dezelfde tandarts

Wanneer u al jaren naar dezelfde tandarts of mondzorgverlener gaat, leren zij uw gezondheidsgeschiedenis kennen en kan het gesprek al snel verder gaan dan over het onderwerp mondzorg. Mogelijk deelt u bepaalde hobby’s of interesses waardoor de drempel om naar de tandarts te gaan laag is of helemaal verdwenen is.

Wij begrijpen dat er een drempel kan zijn wanneer u een nieuwe tandarts bezoekt. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de tandarts. De tandarts weet weinig van uw achtergrond behalve uw medisch dossier omtrent uw gebit. Gelukkig krijgt de tandarts steeds meer handvatten vanuit de opleiding of volgen zij hier cursussen voor.

 

Interpersoonlijke vaardigheden

De tandarts wordt steeds meer getraind in het afstemmen van de interpersoonlijke vaardigheden. Deze vaardigheden bestaan onder andere uit sociale vaardigheden, het herkennen van emoties en het toepassen van assertiviteit. Kort samengevat: de tandarts krijgt steeds meer handvatten om met u te levellen.

 

Een goede samenwerking voor een optimale mondgezondheid

Door een open en eerlijke relatie op te bouwen met uw tandarts, kan dit zorgen voor een goede samenwerking ten behoeve van uw mondgezondheid. Dit kan ook zorgen voor een boost in uw zelfvertrouwen.

U zult merken dat u zich beter op uw gemak voelt in de omgeving van de tandarts en dat de drempel om naar de tandarts te gaan steeds lager wordt. Wanneer er geen belemmering is in de communicatie, dan kunt u bijvoorbeeld makkelijker een afspraak maken voor de halfjaarlijkse controle. Zo blijft de situatie van uw mond zo goed mogelijk up-to-date en staat u niet voor verrassingen.

 

Sneller afspraak maken bij pijn

Een ander belangrijk aspect bij een positieve relatie is dat u tijdig kunt aangeven dat u last heeft van een of meerdere tanden of kiezen. Dit is niet alleen fijn voor u maar ook voor de tandarts zodat hij/zij u kan verlossen van de pijn.

Verder geeft de tandarts advies voor de zorg van uw gebit. Voor iedereen klinkt het logisch dat de tandarts uit goede bedoeling een advies geeft. Toch zult u bij een positieve relatie een advies sneller accepteren en toepassen dan wanneer u geen match met de tandarts heeft.

 

Tips voor een goede relatie met de tandarts:

  • Probeer 10 minuten eerder op de afspraak te komen. Het kan moeilijk zijn om een vertrouwensrelatie met uw tandarts op te bouwen als u te laat komt en haast heeft. Als u 10 tot 15 minuten te vroeg aankomt, kunt u ervoor zorgen dat de tandartsafspraak soepel verloopt.
  • Heeft u in het verleden een vervelende ervaring gehad of heeft u algemene angst voor de tandarts? Bespreek uw zorgen dan voordat de controle begint.
  • Wilt u meer duidelijkheid of informatie? Stel dan gerust zoveel mogelijk vragen.
  • Wij begrijpen dat u opziet tegen de tandarts wanneer u een vervelende ervaring heeft gehad. Houdt u er rekening mee dat de tandheelkunde het afgelopen decennia niet stil heeft gestaan en is door ontwikkeld. Als u zich zorgen maakt over uw aanstaande tandartsafspraak, onthoud dan dat moderne tandartsen een verscheidenheid aan nieuwe hulpmiddelen en technieken gebruiken die uw procedure comfortabel en vrijwel pijnloos zullen maken. Daarnaast werkt de tandarts ook met verschillende communicatietechnieken.

 

Wat te doen als u echt geen match heeft?

Hoewel onze tandartsen hun uiterste best doen om uw bezoek zo aangenaam mogelijk te maken, kan het voor komen dat u om wat voor reden dan ook geen match heeft. Dit komt in elke omgeving waar u met mensen werkt wel voor. Dit is helemaal niet erg. Belangrijk is wel om dit te bespreken met het aanspreekpunt binnen de tandartspraktijk. Vaak is dit de baliemedewerker. U kunt het ook bij de tandarts zelf aangeven.

Aan de hand van de reden of redenen waarom er geen match is, zal de praktijk haar uiterste best doen om u bij een tandarts te plaatsen die beter bij u aansluit, oftewel een betere match.

Bij DentalZorg hebben wij specialisten met verschillende achtergronden maar met hetzelfde doel, dat u tevreden en met een gezond gebit en een mooie glimlach de praktijk verlaat. Wilt u weten of dat u een goede match kunt hebben met een van onze specialisten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vind je dit artikel interessant? Like en deel het met anderen!

Gerelateerde artikelen

    Contactformulier

    Wilt u een afspraak maken of meer informatie over (de kosten van) een van onze behandelingen? Vult u dan het contactformulier in. Ons streven is om u dezelfde dag nog terug te bellen of te mailen.

    Klik hier om u zich in te schrijven als nieuwe patiënt


    Mogen wij u via WhatsApp benaderen? (verplicht)
    JaNee

    Hoe heeft u ons gevonden? (verplicht)
    via Googlevia FacebookIk ben al patiëntMond-tot-mondAnders