relatie tussen psoriasis en tandvleesaandoeningen

De rol tussen een goede mondgezondheid en een gezond lichaam kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Uit verschillende onderzoeken komen steeds weer verbanden naar voren tussen problemen in de mond en problemen elders in het lichaam. Uit een nieuwe studie blijkt dat er een relatie bestaat tussen een ernstige tandvleesaandoening en het ontwikkelen van psoriasis.

Wetenschappelijk onderzoek

Wetenschappers uit Taiwan hebben in een groot opgezet onderzoek de relatie aangetoond tussen tandvleesaandoeningen en het ontwikkelen van psoriasis, een huidaandoening die zorgt voor een schilferachtige, rode en jeukende huid. Zij onderzochten 230.000 mensen waarvan een deel last had van ernstige tandvleesproblemen. Zij volgden hen vijf jaar lang en het bleek dat de groep met de tandvleesaandoeningen 54 procent meer kans had op het ontwikkelen van psoriasis.

Aanvullend onderzoek

Momenteel is dit het enige onderzoek dat gedaan is naar het verband tussen tandvleesaandoeningen en psoriasis. Het is dus nodig om aanvullend onderzoek te doen om de feiten hard vast te kunnen stellen. Gezien het hoge percentage lijkt het echter wel veilig te zijn om te stellen dat er een relatie bestaat tussen psoriasis en tandvleesaandoeningen.

Voorkomen is beter dan genezen

Tegenwoordig zijn zowel tandvleesaandoeningen als psoriasis goed te behandelen. Toch geldt ook hier dat voorkomen altijd beter is dan genezen. Hoe kunt u dit nu doen? In de eerste plaats door iedere dag goed te flossen en te stoken en twee keer uw tanden te poetsen. Op die manier verwijdert u tandplaque, wat een belangrijke oorzaak van een tandvleesontsteking is. Daarnaast is het verstandig om regelmatig uw tandarts of
uw mondhygiënist te bezoeken. Zij kunnen namelijk tandvleesaandoeningen al in een vroeg stadium signaleren en u dan helpen grotere problemen te voorkomen. Op die manier houdt u uw mond gezond en loopt u dus minder risico op het ontwikkelen van de huidaandoening psoriasis.