nierziekten

We hebben al vaker aandacht besteed aan het feit dat de mondgezondheid erg belangrijk is voor de gezondheid van de rest van het lichaam. Vaak wordt er dan vooral gedacht aan het effect op het hart, maar ook voor de nieren is een goede mondgezondheid van groot belang. In de Verenigde Staten is er door wetenschappers van de Universiteit van Californië onderzoek gedaan naar het verband tussen nierziekten en tandvleesaandoeningen. Er is gekeken of een slechte mondgezondheid ook een nadelig effect heeft op de nieren en de eerste resultaten wijzen zeker in die richting.

Zij kwamen tot de conclusie dat de nieren aangetast kunnen worden door bacteriën in de mond. De bacteriën kunnen via de tandvleesaandoeningen in het bloed terecht komen en zo in de nieren voor nierziekten zorgen. Het is uit dit eerste onderzoek nog niet duidelijk geworden of het verhelpen van de tandvleesontsteking, en dus een verbeterde mondgezondheid, het verloop van de nierziekte ook beïnvloedt. Hiernaar moet nog meer onderzoek worden verricht.

Vervolgonderzoek

De wetenschappers denken daarom ook dat een goede behandeling van tandvleesontstekingen invloed kan hebben op het verloop van nierziekten. De gedachte hierachter is dat hoe minder bacteriën zich via het bloed kunnen verspreiden, hoe gemakkelijker het is om nierziekten te bestrijden en op te lossen. Hiervoor is echter nog aanvullend onderzoek nodig.

Lagere zorgkosten

Zou uit het onderzoek blijken dat hun aanname juist is, dan zou ons dit in de toekomst veel zorgkosten kunnen besparen. De behandeling van nierziekten is door de bijkomende dialyse immers zeer prijzig. Als blijkt dat het verloop van nierziekten ook bestreden kan worden via goede tandartsbehandeling, dan kan dit veel kosten besparen.

Preventie

Nog beter is het natuurlijk om preventief op te treden. Als u uw mond gezond houdt en tandvleesaandoeningen weet te voorkomen, dan is de kans op het krijgen en het verergeren van nierziekten en andere ziekten een stuk kleiner. Dit kunt u doen door iedere dag goed te poetsen, te stoken en te flossen en door regelmatig uw gebit en mond door een van onze tandartsen in Amsterdam-Noord of onze tandartsen in Zaandam te laten controleren.

Goede mondhygiëne

Wel is uit dit onderzoek dus eens te meer duidelijk geworden dat een goede mondhygiëne van groot belang is. Als er immers geen ontstekingen in de mond ontstaan, krijgen de bacteriën ook geen kans om zich van de mond naar de nieren te verplaatsen. Preventie is dus van groot belang en een tandarts kan helpen om de mondgezondheid in orde te houden. Dit is ook belangrijk voor de zorgkosten, een preventieve behandeling aan de nieren is immers vele malen duurder dan een regelmatig tandartsbezoek. Een goede mondgezondheid blijkt dus ook voor de nieren van groot belang te zijn.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de gezondheid van de mond een groot effect houdt op de gezondheid van de rest van het lichaam. Dit geldt bijvoorbeeld voor hart- en vaatziekten, maar ook voor verschillende vormen van kanker. Uit onderzoek is nu gebleken dat er waarschijnlijk ook een verband bestaat tussen mondgezondheid en nierziekten.