Tandverlies rokende vrouw

Dat roken een sterk negatief effect op de gezondheid heeft, is inmiddels algemeen bekend. Ook was het al duidelijk dat het een schadelijk effect heeft op het gebit. Nu is echter ook duidelijk geworden dat vrouwen die gerookt hebben na de overgang een veel groter risico lopen op het verliezen van hun tanden dan vrouwen die nooit gerookt hebben.

Universiteit van Buffalo

De universiteit van Buffalo heeft onder meer dan vijfduizend vrouwen onderzoek gedaan en publiceerde de resultaten daarvan eerder dit jaar in het tijdschrift van de American Dental Association. Tandverlies en roken worden al veel langer met elkaar in verband gebracht. Door dit onderzoek is de kennis hierover nu een stuk groter geworden.

Zware rokers

Voor het onderzoek volgden de onderzoekers zowel vrouwen die nooit gerookt hadden, als vrouwen die zwaar rookten. Onder zwaar roken werd in dit onderzoek verstaan vrouwen die zesentwintig jaar lang dagelijks een pakje sigaretten of meer rookten. Uit de resultaten kwam naar voren dat hoe meer er gerookt was, hoe groter de kans op tandproblemen was. De zware rooksters bleken zes keer zoveel kans te hebben op het verlies van tanden dan vrouwen die nooit gerookt hadden. Bovendien bleken de zware rooksters twee keer zo veel kans te hebben op geheel verlies van het gebit.

Parodontale aandoeningen

Het tandverlies waar hiervoor sprake van is, is tandverlies dat ontstaat door parodontale aandoeningen. De onderzoekers vermoeden dat de rook zorgt voor een versnelling van deze aandoeningen. Uit eerdere onderzoeken bleek bovendien dat nicotine de botdichtheid van de tanden vermindert.

Cariës

De onderzoekers van de Universiteit van Buffalo wijzen erop dat roken een veel kleinere invloed heeft op tandverlies dan cariës. Dit ondanks het feit dat chemische stoffen in sigarettenrook ervoor zorgen dat plaquevormende bacteriëën meer kans krijgen.