Tandverlies rokende vrouw

Wist u dat stoppen met roken kan bijdragen aan een gezonde mond? Natuurlijk is het u bekend dat u van roken longkanker en hart- en vaatziekten kunt krijgen. Minder bekend is de invloed van roken op de mondgezondheid. Rokers hebben onder andere meer kans op het ontstaan van tandvleesontstekingen dan niet-rokers. Het tandvlees van rokers ziet er bleker uit en bloedt minder snel, terwijl het toch ontstoken kan zijn.

Het effect van roken bij tandvleesontsteking

Als u rookt, herstelt het tandvlees slechter van een ontsteking. Het proces van tandvleesontsteking wordt daarom nadelig beïnvloed. De kans op het verliezen van tanden en kiezen is bij rokers groter dan bij niet-rokers. Daarnaast zal een behandeling bij de mondhygiënist of preventie-assistent minder effectief zijn als u rookt.

Al twee tot zes weken na het stoppen met roken is het positieve effect daarvan al zichtbaar in uw mond. De conditie van uw tandvlees gaat niet meer verder achteruit. Ook zullen de resultaten van een tandvleesbehandeling beter zijn. Na het stoppen met roken kan ontstoken tandvlees tijdelijk toenemen, maar een goede mondhygiëne zorgt ervoor dat dit probleem snel verdwijnt. Onze tandartsen en mondhygiënisten kunnen u hierbij helpen. Om succesvol te stoppen is het belangrijk dat u zelf goed gemotiveerd bent.

Heeft u besloten te stoppen? Gefeliciteerd! U heeft meer kans van slagen als u er een hulpmiddel bij gebruikt. Meer informatie vindt u op www.stivoro.nl of bel STIVORO 0900 – 9390 (€ 0,10 per min.).