Veel mensen gebruiken medicijnen tegen aandoeningen waar zij last van hebben. Hoewel er over het algemeen wel aan gedacht wordt om dit te melden bij het bezoek van een andere arts, vergeten veel patiënten hun medicijngebruik te vermelden bij de tandarts en de mondhygiënist. Het is echter erg belangrijk om medicijngebruik altijd ook aan uw mondhygiënist en tandarts te vermelden.

Bijwerkingen door medicijngebruik
Voor bepaalde aandoeningen hebt u nu eenmaal medicijnen nodig en het is bij bijna iedereen wel bekend dat veel medicijnen bijwerkingen hebben. Er wordt echter maar weinig bij stil gestaan dat dit medicijngebruik ook invloed kan hebben op uw mond. Zo kunt u door bepaalde middelen last krijgen van een verminderde aanmaak van speeksel. Dit kan grote invloed hebben op de gezondheid van uw mond, dat is een van de redenen om medicijngebruik altijd aan uw tandarts en mondhygiënist te melden.

Medicijngebruik vereist aangepaste behandeling
Een andere reden waarom u medicijngebruik altijd bij mondhygiënist en tandarts moet melden, is dat het reden kan zijn voor een aangepaste behandeling. Medicijnen tegen bijvoorbeeld osteoporose of een hoge bloeddruk maken het nodig om de behandeling iets aan te passen. Dit is ook het geval bij bloedverdunners. Als de tandarts en de mondhygiënist niet op de hoogte zijn van dit medicijngebruik, kan dit tot problemen tijdens de behandeling leiden.

Houd het gebit gezond
Ondanks dat bepaalde medicijnen dus effect kunnen hebben op de gezondheid van uw mond, is het natuurlijk geen optie om te stoppen met dit medicijngebruik. Maar u wilt natuurlijk wel uw mond gezond houden. Leg daarom altijd uw medicijngebruik aan uw tandarts of mondhygiënist voor, zij kunnen u adviezen geven hoe u toch uw mondgezondheid op peil kunt houden.